Vietnam

6 december 2014

Doordat we helaas afscheid hebben moeten nemen van onze camera als van de Go-Pro en we niet alles al goed hadden opgeslagen hebben we niet heel veel mooie foto's van Vietnam en geen filmpjes. Hierdoor heb ik ook heel weinig motivatie om een verhaal te schrijven... vandaar dat het zolang duurde

Daarnaast is Vietnam ons land van de buckits, katers en reismatties.
We hebben in Viernam heel veel gezellige mensen ontmoet waar we met sommige 3 weken mee hebben rond gereisd. Hierdoor hebben we soms wat minder gekozen voor het bezichtigen van toeristische trekpleisters maar meer voor het stappen en het strand.

We zijn vanuit Singapore komen vliegen en startte onze Vietnam trip in Hanoi. De hoofdstad.
Hanoi is echt super groot en heeel erg druk en chaotisch. Door de hele stad hangen stop lichten maar die worden voor het gemak totaal niet gebruikt. Al het verkeer rijdt dus echt letterlijk door elkaar. We hadden in al die weken reizen al wel het een en ander gezien dachten we maar dit sloeg echt alles. Daarnaast waren de Vietnamezen in onze ogen totaal niet behulpzaam. In ons hotel hadden we gevraagd ergens een restaurant hadden. Aangezien we de hele dag nog niet fatsoenlijk hadden gegeten hadden we erg veel honger en geen zin in streetfood. Ze gaven aan dat op de hoek vanalles te vinden was en verder in de straat ook. Na heel wat blokken gelopen te hebben nog steeds geen fatsoenlijk restaurant. Aan iedereen waar we wat aan vroegen kregen we ook alleen maar sjaggerijnige blikken of een hand die ene kant op wees maar de behulpzaamheid spatte er niet echt vanaf.
Uiteindelijk maar ergers bij een streetfood tentje gaan zitten en wat bestel van een vietnamezen kaart. Vergeleken van Indonesie en vooral Maleisie konden ze in Hanoi heel slecht of geen Engels.
Denk daar nog even een hele vieze klamme hitte bij en dan snappen jullie wel dat ons welkom in Vietnam niet heel erg fantastisch was.

Oliver stond echt met z'n ogen te kijken. Ik was het wel al gewent van Nepal maar dat was inmiddels alweer zolang geleden dat ik ook dacht.. hmmm ik weet niet of vietnam wel wat gaat worden als het zo blijft. Typisch gevalletje van een lichte cultuurshock!

Na een dag goed slapen en een heerlijke boterham met lavas cerie konden we er weer met frisse moet tegen aan. De dag erna zouden we met een geboekte trip weer verder gaan dus moesten we vamdaag alles bezochtigen in de stad.
Een taxi stelde ons voor ons de hele dag naar de dingen te brengen die we wilde zien en aangezien de hitte echt niet te harde was, we niet heel veel tijd hadden en heel veel dingen heel ver van elkaar lagen gingen we maar op de voorstel in. Nog even onderhandelen over de prijs en gaan met die banaan. Uiteindelijk zijn we toen voor de eerste keer opgelicht in Vietnam, en al veel ste veel afgesproken want de afstand viel hartstikke erg mee, en uiteindelijk te weinig wisselgeld terug gekregen want meneer de taxi chauffeur vond dat hij wel een dikke bonus had verdient want hij was de hele dag met ons weg geweest... Agjaa. We hebben wel hele mooie dingen gezien zoals een oude gevangenis die nu is verbouwd tot museum waarin werd verteld over de Vietnam oorlog, het oorlogsmuseum waar alle wapens en voertuigen te zien waren, een oude b52 die naar beneden is gehaald en waarvan nog een gedeelte in een woonwijk ligt, en een museum over alle verschillende bevolkingsgroepen in viernam met de daarbij behorende gebruiken, kleding en huisjes.

Savonds zijn we met behulp van de lonely planet zelf wat gaan rondlopen door de stad en kwamen we tot onze grote verbazing erachter dat nog geen 5 minuten lopen van ons hotel een super mooi meer was met daaromheen kei veel leuke restaurantjes. Ook was er een hele leuke nightmarkt en een hele straat vol met streetfood.

De dag erna begon onze 3daagse Halong Bay trip. Een wijze les om mee te beginnen in Vietnam zodat je goed leert dat je tourofficers niet moet vertrouwen en gidsen met niet heel veel vriendelijkheid hun werk doen. Zo hadden we een tour geboekt waarop stond dat we +/1 20 act gingen doen waarvan we er uiteindelijk 3 hebben gedaan. Als we iets aan de gids vroege voor verduidelijking kregen we een lekkere snauw terug. Welkom in Vietnam!

Halong Bay was heel erg mooi. Met een boot vaar je door een super mooi gebied met uit de zee (baai) stekende kalksteenbergen. Aan boort sliepen we ook. Vanuit de boot konden we zwemmen en een rondje kayakken. We hebben een grot bezocht maar vonden dit te toeristisch waardoor het bijna leek alsof de grot nep was en in de efteling stond. Overal hadden ze felle gekleurde lampen opgehangen en er waren door de hele grot paden gemaakt met touwen en dolfijnen prullenbakken.
Met de lunch kregen we te horen dat wij samen met 4 andere gratis alcohol hadden. We konden de hele dag gratis bier uit een fust drinken en kregen bij het avondeten een fles wodka met een flesje cola. Deze hebben we meteen soldaat gemaakt en zijn drankspelletjes gaan spelen. Dat belanden al snel in een erg dronken avond. De dag erna hebben moesten we een dikke berg beklimmen wat met een kater dus heel zwaar was.
De tweede nacht sliepen we op het eiland en hebben we met de motor wat rond gereden en naar zee geweest.

Terug van de trip zijn we naar hetzelfde hostel gegaan als onze reisbuddys en voor het eerst in een dormkamer geslapen. Nadat we mee hadden gedaan met de kroegentocht en uiteindelijk zelf beland waren in een heel raar gebied ' fuck town' zijn we gaan slapen.
Grappig om mee te maken dat iedereen dronken en op andere tijdstippen thuis komt en de eerste kamer genoten ook alweer vroeg moeten vertrekken om busritten te halen. Er is dus de hele nacht wel bedrijvenheid

Na Halong Bay op water zijn we naar Nihm Bien gegaan. Halong Bay on land. We hadden een rechtstreekte bus geboekt hiernaartoe maar later bleek dat we in een tourbus waren gezet die onderweg naar Nimh Bien nog een aantal bezienwaardige stops hadden. Wij werden vriendelijk verzocht een uur in de bus te blijven wachten.
Doordat we hier natuurlijk fel op in gingen omdat we zelf in de middag ook nog wat dingen wilde doen en de bus al vertraagd was hadden we de mogelijkheid met hun mee te gaan naar de tempel. De gids zou voor ons dan wel een kaartje halen. Uiteindelijk zijn we naar de tempel gegaan maar hebben we zelf een kaartje gehaald was dus 40.000 dong scheelde per kaartje. Hierdoor was de gids redelijk op zijn teentjes getrapt en was de hele reis pissig op ons.
Toen we dan ook uiteindelijk bij het plaatsje aankwamen liet hij de hele bus weten dat hij erg blij was dat hij afscheid ging nemen van een aantal personen. We zouden eigenlijk worden afgezet bij ons hotel maar zijn ergens op de hoek van een straat gedumpt. Vanaf hier hebben we nog een dik half uur moeten lopen naar ons hotel.

We hebben de dag erna weer een keer een scootertje gehuurd en rondgereden door het mooie gebied. Hier hebben we een boottrip gedaan van 3 uur in de felle felle zon. Lekker wegfikken. Een vrouwtje roeit de boot vooruit met handen en voeten en hiermee vaar je langs en onder rotsen door. Heel erg mooi. Daarna zijn we naar een groot tempelcomplex gegaan waar echt 1000 boeddhas staan.

Toen stond er onze eerst slaapnachtbus te wachten naar Hue. We waren heel erg blij verrast met de mooie bussen met echte ligstoelen MET wifi in de bus.

In Hue hebben we niet heel veel gedaan. Ik wilde graag de graftombes en wat tempels bezoeken maar aangezien dat totaal niet Olivers hobby is en de andere reis genoten ook allemaal meer in waren voor het strand hebben we een dagje genikst. We hadden een prive strand waar een fransman een resort aan het bouwen was. Alleen de beachebar was af dus daar heerlijk een hele dag gechild.
Savonds zijn we wezen stappen in een bar met allemaal locals. Echt super leuk om samen met hun lol te maken. Die weten wel hoe ze moeten feesten. Na flink wat gedanst te hebben met de locals zijn we naar ons hostel gegaan. Daar hebben Oliver en Roy in de dorm nog een feestje gebouwd dus erg gebroken stapte we de volgende morgen op de scooter om een super vette motortocht te doen!

De motortocht van Hue naar Hai An is een van de hoogtepunten van onze reis. Vanuit ons hostel in Hue hebben we een motor gehuurd die we dan af konden geven in dezelfde hostelketen in Hoi An. Zij zorgen er dan ook voor dat je backpack daar terecht komt.
Omdat je er ongeveer 6 uur op rijdt en je op sommige plekken ook wilt stoppen moesten we vroeg wegrijden.
We waren met ongeveer een groep van 9. Omdat ik achterop zat werd ik benoemd tot kaartlezer. Door mooie bergen met mooie uitzichten, mooie stadjes, langs de kustlijn en op de ' beroemde' weg waar top gear op heeft gereden kwamen we uiteindelijk met de zonsondergang Hoi An binnen.. met pijnlijke billen en vermoeid van een lange dagen rijden (en zitten) met een kater waren we blij dat we er waren.

In het hostel werden lekker hamburgers op de bbq gemaakt met een gratis biertje dus daar hebben we natuurlijk heerlijk van genoten.
Omdat we allemaal redelijk gesloopt waren hadden we niet echt zin om uit te gaan dus hebben we in het hostel lekker gedronken. Ze hebben in het hostel een zwembad waar niemand in zat dus uiteindelijk hebben we er een poolparty van gemaakt
Natuurlijk hadden we veelste veel herrie dus na 2 waarschuwingen werden we toch vriendlijk verzocht het zwembad uit te gaan. Toen was ik natuurlijk alweer redelijk dronken dat ik toch nog in de bar ben beland met Sjane en Roy

Hoi An is een super mooi stadje aan de river heb je allemaal leuke barretjes en restaurantjes De oude stad van Hoi An is opgenomen tot de werelderfgoed lijst. Hier zie je het oude handelshaventje terug van invloeden van veel verschillende landen.
Ook heb je in Hoi An mooie strandjes. Helaas hebben we maar 1 dag echt heel mooi weer gehad en een hele dag aan het strand kunnen liggen. In Hoi An kun je ook verschrikkelijk goedkoop drinken, bier voor 10 cent en bier met een bacotje samen voor 80 cent. Vaak begonnen we de avond braaf met een biertje of een cocktail maar werd er later op de avond geroepen Fuck it!! I'll take a buckit. Een buckit is een emmer met alchohol maxjes of cocktails voor 2 euro.
Wij werden dan ook elke dag met een kater wakker!
We zijn ook nog naar de Marble mountain gereden. In en op de bergen staan allemaal tempels en standbeelden gehakt. We hebben bovenop de berg nog even van het mooie uitzicht genoten

Vanuit Hoi An namen we weer de nachtbus naar Nha Trang. De hele nachrit naar Nha Trang had het super hard geregend. Nha Trang is een kustplaats wat vol zit met russen( vakantieoord voor rusland). Maar omdat de reis anders heel lang zou duren hadden we dit als tussenstop genomen. Onze tassen lagen onderin en waren zeik nat geworden doordat de bus de hele nacht door de plassen heeft gereden. Ook de hele dag in Nha Trang heeft het geregend en hebben we dus vrij weinig gedaan. Later op de dag kwam de zon een klein beetje door dus nog een biertje op t strand gedronken.

De dag erna zijn we doorgereden naar Dalat. Hier hebben we canyoing gedaan. We dachten toen we het boekte dat we gingen kanoeen maar het bleek toch wat enger te zijn. We hebben geabseild van watervallen van 25 m hoogte, natuurlijke waterglijbanen, stromende rivieren oversteken en cliff jumping. Ik was door mijn voorvalletje in Curacao best een beetje bang met al dat water en die hoogtes maar het was echt super gaaf. Oliver kon het echt kei goed en is van een 11 meter hoge rots gesprongen. Ik heb het gelaten bij een 3 meter hoge rots maar ook dat vond ik al een hele overwinning. Het vetste was wel om door een kei hard stromende waterval van 25 meter hoog naar benede te abseilen waarbij in het midden van de waterval het breekpunt kei hard tegen je aan stroomt de laatste 3 meter moest je je met je rug naar het water toe laten vallen. Ik durfde dat met mijn rug niet aan en nadat Oliver het had geprobeerd adviseerde hij mij ook deze over te slaan. Uiteindelijk heb ik hem toch kunnen doen omdat ze het touw voor mij langer hadden gemaakt waardoor ik het laatste stuk met het touw naar beneden kon.
In Dalat hadden we ook een super leuk family hostel. Mama kookte voor iedereen en om 5 uur (lekker hollandse tijd) zaten we met 20 man in een kleine ruimte vietnamees te eten. Hierna lekker bierpongen en buckitjes drinken en dan om 11 uur gesloopt naar bed en al t gevoel hebben dat t 3 uur snachts is.

De laatste stop in Vietnam was Ho Chi Min City. Hier kwamen Jeroen en Hans naartoe gevlogen. Na een helse busrit stonden we om 5 uur snachts met onze backpacks om in de stad. De driver had zo snel gereden dat we 2 uur eerder waren aangekomen. Op zoek naar ons hotel sprak iedereen ons aan dat we voorzichtig moesten zijn met onze spullen in de stad.. tjaa.. we moesten toch echt met onze tas bij het hotel zien te komen.
Onze kamer was nog bezet door andere gasten dus hebben we een paar uurtjes op de grond in de lobby geslapen.

We hebben Hans en Jeroen opgehaald van het vliegveld en de aankomende 4 dagen samen met hun Ho Chi Min ontdekt. Een paar avonden weer leuk wezen stappen met de locals, naar het paleis geweest, war museum, een tripje over de Mekong Delta gehad, wat tempeltjes bezocht en naar de chichitunnels geweest. In deze tunnels hebben mensen vroeger een aantal jaren geleefd terwijl de vietnam oorlog was. Je kon zien wat voor een bunkers er waren gebouwd, hoe ze leefde en zelf door de tunnels kruipen.

Met z'n vieren zijn we doorgereisd naar Cambodja om daar nog 3 weken samen rond te reizen (maar dat verhaal volgt nog)

Inmiddels hebben we een groot gedeelte van Thailand al gezien en zijn we nu in Laos aan het reizen. Ook die verhalen volgen nog!! Jaaa we lopen een beetje achter... We hebben het te druk met leuke dingen doen :P

1. Karin Heijhuurs:
    7 december 2014
    Super vet weer ils en ol!!! Maar ik moet wel zeggen dat ALS ik ooit ga reizen (wat ik vast nooit ga doen) dat ik dan zeker Vietnam over ga slaan. Dit was echt een verhaal met ups en downs. Gelukkig waren de ups voor jullie het belangrijkst!! Nu snel door daar de volgende avonturen en de volgende landen. Wat is er eigenlijk gebeurd met de gopro? Dat heb ik even gemist.
    Liefs en blijf genieten!!
    Xxxxxx
    oomie
  2. Graddie:
    7 december 2014
    Hoi,zuipschuitjes, zo te lezen hebben jullie wel een jaar nodig om weer bij te komen.Weer een boeiend verhaal Ilse.Aan avontuur geen gebrek,en die Vietnamese mensen zullen wel hun reden hebben,om niet erg vriendelijk te zijn, je hoeft er ja niet te blijven.Jullie hebben weer je best gedaan qua avontuur ,jeetje wat eegn courage hebben jullie twee.Ik wens jullie nog veel boeiende avonturen....doek doel xxxxx
  3. Joy:
    8 december 2014
    Hee!! Goed verhaal weer, lekker katers in de brandende zon heuuurlijk! Dat hoort ook bij cultuursnuiven ;)))
    Ben ook benieuwd wat er met de camera is gebeurd of ligt dat nog gevoelig haha..
    Jullie zijn iig n
  4. Joy:
    8 december 2014
    ..nog steeds aan t genieten. Sorry ging weer wat mis natuurlijk dus weer 2 berichten haha.
    Zal deze maand wel heel gek zijn om kerst in een ander land te vieren.., extra Bucket bestellen dus ;P
  5. Nardi:
    12 december 2014
    Heerlijk om te lezen en de foto's te zien. Heel typisch maar ik weet nu echt wel een beetje hoe jullie de avonturen beleven. Gaaf om te doen he!!!!!!! Dikke kus.....
  6. Beppie and Hugh:
    13 december 2014
    Hi Oliver en Ilse. Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Weer een boeiend verhaal over al jullie belevenissen! En de prachtige foto's! Ben echt benieuwd naar het volgende verhaal!
    Have fun! Lots of love from Beppie and Hugh xx
  7. Sanne:
    13 december 2014
    Lieffies! Zit hier in de vrieskou jullie verhaal te lezen. Ze zijn met de vloer bezig en ben aan het opzichten..
    Wat super weer om iets meer in detail van jullie te lezen. Wat een gave dingen toch!! Oh hij is klaar met schuren, dus ga mee helpen vegen. Xx