Java, Lombok, Gili, Bali

24 oktober 2014 - Sumatra, Indonesië

Jeuuujjj ik heb het eindelijk voormekaar gekregen om iets te typen!! ik heb het niet meer nagelezen dus misschien zitten er wat rare zinnen in / type fouten maar daar moeten jullie maar overheen lezen!!

Zie ook de fotos en de nieuwe filmpjes. Helaas zijn we wat mooie foto's verloren dus hebben we van bv Yogjakarta geen fotos meer. :(

Java

In Java kwamen we aan na ons beruchte scooterongeluk.

We hebben 1 nacht overnacht in Jakarta dicht bij het vliegveld zodat we de ochtend erna meteen door konden reizen.
Het treinverkeer in Java is super goed geregeld dus hebben we voornamelijk met de trein gereisd.

Toen we in Gurut aankwamen kwam Oliver aan de praat met een kerel die zich dokter vulcano noemde. Beide wisten we niet echt waarom we ook alweer naar gurut wlde en wat daar te bezichtigen was. We hebben ons eerst van wat informatie voorzien van dokter vulcano wat we daarna gecheckt hadden op internet. Natuurlijk wilde hij graag voor gids spelen maar vroeg hij echt belachelijke prijzen.
Na wat speuren op internet kwamen we er wel achter dat de activiteiten die hij aanbod niet zonder gids en driver te doen was. Vooral niet met mijn halve teen eraf. Zo zouden we naar een village gaan om onder de locals zijn, naar een vulkaan die niet door toeristen wordt bezichtigd waar we de zonsopgang zouden zien etc.
Na heel wat afdingen zijn we met hem in zee gegaan.

De tour was uiteindelijk fantastisch. We hebben hele mooie rijstvelden en weilanden gezien en het ontmoeten van een locale familie was heel erg speciaal. We werden uitgenodigd op de koffie en mochten een kijkje nemen in hun huizen. Ook hebben we gekeken hoe er gewerkt werd op het land.
De locals hadden nog niet veel toeristen gezien en waren dan ook erg verlegen maar ook nieuwsgierig, het hele dorp was uitgerukt en iedereen wilde met ons op de foto.

Hierna zijn we naar een aantal kraters gegaan waar ik een gratis facialbehandeling kreeg.
We sliepen in een dorpje dichter bij de vulkaan die we de dag erna zouden bezoeken. In onze kamer hadden we een natuurlijke hotspring. Het water kwam van de vulkaan en was echt heerlijk warm. We hebben dus lekker de hele avond in bad gelegen en gerealxt en vroeg naar bed want de dag erna moesten we alweer op 3 uur op.

Sochtends moesten we eerst een uur met de auto, daarna 40 minuten achterop een scooter een hele moeilijke weg omhoog en als laatste een uur gelopen naar de top van de vulkaan.
Nog een tijd voor de zonsopkomst waren we bovenop de vulkaan verkleumd van de kou. De vulkaan zag eruit als de maan alleen had je op een gedeelte van de vulkaan ook een stuk jungle.
Wij waren de enigste mensen op de hele vulkaan en toen de zon opkwam was dat ook wel heel speciaal.
Toen de zon eenmaal helemaal boven stond hebben we nog 4 uur over de vulkaan gewandeld en verschillende actieve kraters gezien. Elke krater was weer anders. Zo had je er 1 met geel water, zwart helder water, golden krater, michael jakson water etc..
Toen we uiteindelijk terug beneden waren waren we eigenlijk helemaal gesloopt. Ik wilde alleen graag een bamboo dorpje nog bezichtingen dus zijn we daar nog langs gereden. Dit is een village wat helemaal gebouwd is uit bamboo. De families die daar wonen leven van hetgeen wat ze zelf oogsten. De oudste van de familie is ook verplicht om daar te blijven wonen zodat het dorpje zal blijven bestaan.

Na onze 2 daagse trek hebben we de trein genomen naar Yogjakarta. Omdat de trein maar 2 keer per dag gaat moesten we eerste 6 uur wachten op de trein om uiteindelijk nog 9 uur in de trein te zitten naar de bestemming toe.
Hier begon mijn hele teen drama erger te worden zoals al in een eerdere blog geschreven, Ik heb dus vooral veel gerust en op bed gelegen. We probeerde vaak 1 activiteit te doen en gingen dan met de tuk tuk zodat we in alle dagen dat we daar geweest zijn wel de mooie trekpleisters gezien hadden.

We hebben in Yogjalarta onze reisbuddys van Sumatra weer ontmoet waar we hier weer samen verder hebben gereisd. Oliver heeft met dat clubje het vette nachtleven van Yogjakarta ontdekt. Een party bovernop een hotel met zwembad en een dikke club vol met locals.

Rondom Yogjakarta heb je 2 hele mooie tempel complexen. Boduborum heb ik door mijn teen helaas niet kunnen bezichtigen want dat was te lang zitten en lopen. Prambadam hebben we wel bezichtigd en was echt heel mooi. Het is een oude hindoeistische tempel reunie. Vooral het tempel complex achterin waar geen toeristen en locals naartoe gingen was erg mooi.

Verder zijn we in Java druk bezig geweest met onze visum verlenging.

Lombok

Zoals we in onze vorige blog al hadden geschreven was ik in Lombok terug gegaan naar de dokter voor mijn teen. Door de antibiotica zalf is de wond eindelijk snel gaan genezen. Ik mocht wel pas zwemmen wanneer hij helemaal dicht zou zijn. Ik kon dus moeilijk naar zee door het zand en kon niet het water in. Om toch lekker te kunnen chillen had Oliver als verassing voor mijn verjaardag een hotel geboekt met zwembad.
In dit zwembad kon ik in het kikkerbadje heerlijk badderen of samen met Oliver in het diepe bad en hield hij mijn been omhoog. De zondag voor mijn verjaardag zijn we terug gegaan naar de dokter voor een extra controle. De wond zag er al een stuk beter uit en was al kleiner geworden. Ze hadden nu een watervaste pleister en kreeg latex vinger mee om over mijn tenen te schuiven. Hierdoor kon ik eindelijk het water in.

Mijn verjaardag heb ik rustig gevierd. Oliver had al verassing lekker sandwiches als ontbijt op bed geregeld met kaarsjes en kreeg ik een filmpje te zien waar pap, mam, vroon en san een boodschap hadden ingesproken en foto's van alle vrienden thuis. Oliver was dit projectje in Nederland al gestart zodat ik met mijn verjaardag niet teveel heimwee zal hebben naar huis. Echt kei leuk!!
Daarna stonden de Oldenzaalse vrienden Marieke en Inge al zingend voor de deur. Ik wist dat ze die dag zouden aankomen in Lombok en we ze ergens zouden ontmoeten maar ze stonden sochtends vroeg al bij ons hotel.
We hebben lekker genoten van het zwembad, het mooie weer en het heerlijke eten in Lombok!!

De paar dagen erna zijn we samen met Marieke en Inge een beetje door Kuta Lombok gereden en hebben we een aantal strandjes bezocht.
Het was erg heuvelachtig dus moesten we wanneer we naar een strand wilde door de bergen rijden waarbij we een prachtig uitzicht hadden op de zee en mooie rijstvelden.
Oliver heeft een surfles genomen wat hem best goed af ging. Hij kon al snel staan en wat golfjes pakken. Na 3 uur was hij helemaal gesloopt.. hij dacht dat hij de hoogste golven van de zee had gepakt en Marieke dacht dat ze met de go-pro de mooiste filmpjes had gemaakt maar eenmaal thuis waren ze hier beide in teleurgesteld.

Gili

Met zn 4e zijn hebben we vanuit lombok de boot gepakt naar Gili. Hier heeft Oliver zijn grootste nachtmerrie ooit beleefd. De zee was heeel wild en we zaten in een open local boot en hij heeft 3 kwartier doodangsten uitgeslagen omdat hij bang was dat we zouden omklappen.
De zee was ook echt niet normaal wild en de boot vaarde met een flinke vaart dwars door alle golven heen. Alle locals die niet onder een afdakje zaten waren ook totaal nat geworden door een vloedgolf die in de boot kwam.

Op gili hebben we genoten van de strandtentjes. Lekker op zitzakken of lekkere ligbedjes met op de achtergrond chille muziek. Gili is echt een party eiland dus hebben daar ook genoten van het uitgaansleven en de lekkere cocktails.

We vonden het zo relaxt op Gili dat we besloten hadden om een dagje langer te blijven. Na ongeveer 6 dagen zijn wij naar Bali vertrokken en Inge en Marieke weer terug naar Lombok

Bali

Over Bali hadden we niet heel veel positieve verhalen gehoord dus hebben we hier al wat minder dagen voor ingepland. Door onze extrta dag in Gili hadden we nog een kleine week over.
Vanuit Gili zijn we meteen doorgereisd naar Ubud. Ubud wordt beschouwd als cultureel centrum van het eiland. Het stadje ziet er super gezellig uit met heel veel leuke knusse winkeltjes en mooie restaurantjes in oude tempels. Ook ons hostel was gebouwd in de stijl van en tempel waardoor het leek alsof we in een tempel sliepen.

We hebben in ubud weer een scootertje gehuurd om ook de mooie dingen in de omgeving te kunnen zien. Zo zeggen dat de mooiste rijstvelden van Bali.. of Indonesie?? in Ubud liggen maar Oliver en ik waren er niet heel erg van onder de indruk. We hebben in Java vele mooiere rijstvelden gezien. Wel hebben we lekker wat gedronken bovenop de rijstvelden. Hierna ging onze scootertocht verder naar een aantal tempels die op de werelderfgoed lijst staan. Zo hebben we de olifantencave bezocht, en een tempel wat in hele mooie natuur ligt.

We hebben de dag afgesloten bij de monkeyforrest. Waar het apenbos om draait zijn natuurlijk de apen. Er leven meer dan driehonderd apen in het apenbos. Het zijn langstaart makaken. Makaken kunnen best agressieve apen zijn dus ol en ik liepen er niet zo relaxt doorheen als bij de apenheul.

Hierna zijn we naar Sanur gegaan. In dit plaatsje wordt budhatobudah verkocht. Daar zijn we dan ook vooral druk mee bezig geweest. De man verkoopt het niet meer gewoon in de winkel omdat de eigenaren van b2b laatst zijn langs geweest maar wordt achter de toonbank verkocht.
Sanur viel verder wat tegen. De zee werd pas heel erg in de verte diep dus je kon er niet fijn zwemmen. Doordat je zo ver over het strand kon lopen kon je wel heel mooi snorkelen want waar het diep begon te worden was ook meteen mooi rif.

De 2de dag in Sanur hebben we een fiets gehuurd en rond het strand gereden. Natuurlijk viel bij Oliver de ketting er weer af en moest hij eerst een half uur zeuren over hoe slecht zijn fiets was maar daarna was het een erg gezellige dag met meerdere stops op het strand voor een lekker drankje of wat te eten.

We hebben Bali afgesloten op Kuta. De toeristische trekpleister van Bali.
Kuta is ook erg westers. Grote shopping malls, goede en dure restaurants en mooie strand tenten.
Kuta staat bekend om het surfen, De golven zijn hier dan ook inmenssss.. niet normaal we hadden nog nooit zoiets gezien. Omdat ik nog geen surfles had kunnen nemen in lombok en het er wel heel wild uitzag hadden we een bodyboard gehuurd. Ik pakte meteen een hele hoge wilde golf en leek wel of ik 10 meten boven de grond zweefde. Hij ging meteen super goed dus werd ik wat grootmoedig. Na een aantal hoge golven werd ik er bij 1 alleen kei hard naar voren geklapt en knalde ik met mijn hoofd tegen de grond en het bodyboard op me. Door de heftige stroming kan je ook niet meteen boven komen dus dat was best eng.

Na een hele dag spelen in de golven waren we gesloopt en zijn we naar de hotelkamer gegaan. Ol had er opeens een hobby van gemaakt om via een site luxe hotels te boeken voor super weinig geld dus sliepen we echt in een super mooi hotel.
Helaas werd ik eenmaal in het hotel ziek. Omdat we voor de dag erna een waterpark gepland hadden heb ik niet veel gedaan en gehoopt dat ik de dag erna beter zou zijn.

Helemaal beter was ik nog niet maar voor mij zeker beter genoeg om naar het waterpark te gaan. Het waterpark staat bekend als asia's nummer 1 waterpark. Dat was dus weer een dag spelen in het water. Oliver en ik waren blij dat we er vroeg waren en dus nog een bedje hadden kunnen bemachtigen maar daar hebben geen 1 keer gelegen.

Bali was ons laatste eiland op Indonesie. We hebben echt super genoten van dit land en willen hier zeker nog een keer naar terug om meerdere mooie plekjes ervan te bezichtigen.

1. Joy:
    Hoiiiii!!
    Leuk weer om jullie blog te lezen! Echt super vet hoor het reizen. Zeg zo vaak tegen Paul dat ik jaloers ben en heimwee heb naar onze reis. Wij zitten hier in t regenachtige kikkerlandje..
    Jullie maken trouwens echt mooie foto's.
    Het is nu wel genoeg geweest met griepjes, buikpijnen, tenen knieën kapot en andere kwaaltjes he pfff
    Ga straks nog een keer jullie foto's bekijken Hihi zo leuk!
    Nou ik ga die kleine eten geven want die is weer ongeduldig! Lekker verder genieten jullie...
  2. Graddie:
    24 oktober 2014
    Dear Oliver en Ilse,heel erg bedankt dat je toch de moeite hebt genomen om jullie boeiende avontuur op te schrijven.Het is zooo boeiend en grappig,heb enorm genoten.Thanks xxx
  3. Graddie:
    24 oktober 2014
    En weer super mooie foto`s....
  4. Inge:
    25 oktober 2014
    Jeeeeujj leuk om jullie avonturen,waar ik ook onderdeel van ben (hoe leuk!!), te lezen. Heel veel plezier nog helden! Xx
  5. Brenda:
    26 oktober 2014
    Jaloerssss! Super leuk om weer te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt! En wat een mooie foto's! Geniet ervan! <3 xx
  6. Beppie and Hugh:
    26 oktober 2014
    Hi Oliver en Ilse. Weer een fantastisch verhaal over jullie avonturen!
    En echte mooie foto's en video's!
    Geniet maar verder Xx
  7. Eva:
    28 oktober 2014
    Super leuk geschreven weer ils!
    Zie het je al helemaal schrijven :)
    Genieten en nog eens genieten weer de komende tijd! Xx
  8. Fam. Thijssen:
    29 oktober 2014
    Hoi Ilse en Oliver,
    Wat een mooie reis maken jullie toch en Ilse, wat een schrijfster ben je. Super!!!
    Wij willen jullie een hele fijne tijd wensen in Thailand samen met Pap en Mam en Vronie. Geniet ervan samen!!
    Dikke kus van Mieke, Piet, Rick en Lian, Dirk, Niek.