Cambodja

12 januari 2015 - Siem Reap, Cambodja

Cambodja

Cambodja heeft een erg indrukwekkend verleden. Nog maar net 30 jaar geleden is ¼ van de bevolking vermoord door de eigen bevoling. Op onze eerste plek in Cambodja Phnom Pehn wordt dit verhaal duidelijk uitgelegd.

De killing fields in Phnom Penh is een van de vele plekke waar deze gruwelen hebben plaats gevonden. Je krijgt oordopjes waarin een spreker in je eigen taal uitlegt hoe en wat er is gebeurd.
Het is erg triets om te zien en te horen dat meer dan 4 miljoen van de bevolking op zo'n cruwe wijze zijn vermoord met zo'n min mogelijk materiaal wat geld kost. Er zijn dus weinig wapens gebruikt maar de meeste mensen zijn vermoord door doodslag. Zo staat daar een boom waar heel veel kleine kinderen letterlijk tegen dood zijn geslagen.

Dit allemaal door de zieke gedachten van Pol Pot, de rode khmer, die alle hoog opgeleiden wilde uitroeien en weer terug wilde gaan naar een landbouw samenleving 'het oude leven'.
Ook hebben we een oude school bezocht wat in die jaren werd gebruikt als gevangenis. Iedereen met een universitaire studie, die een bril droeg, die niet mee werkte met de regering de Rode Khmer etc werd hier vastgehouden tot ze werden afgevoerd naar de kiling fields of werd daar in koele bloeden vermoord. Meer dan 20.000 mensen zijn daar vast gehouden waarvan maar 7 het overleefd hebben.

Nadat je zoiets over een land hoort en leert is het bewonderingswaardig wat ze in de korte tijd al allemaal hebben opgebouwd. Cambodja is in onze ogen tot nu toe het 'armste' land van de landen in azie die we hebben gezien. Cambodja staat het verste van de westerse wereld af als je kijkt naar gebouwen, restaurants, wegen, infrastructuur etc.
Daar en tegen zijn de Cambodjanen wel een van de vriendelijkste mensen. Ze willen graag een praatje maken en zijn super behulpzaam.

De 2 grote steden van Cambodja zijn wel mooier dan de andere grotere steden die wij in azie hebben gezien. Zo staat er in Phnom Penh een heel aantal mooie gebouwen. In de tijd van de burgeroorlog is heel veel verwoest. Zo mochten de mensen geen geloof meer aanhouden en zijn er dus heel veel tempels kapot gegaan. Dit is in die 30 jaar tijd allemaal opnieuw opgebouwd.

In Phnom Penh hebben we ons 2 dagen door de tuk tuk laten rondrijden om alle toeristische trekpleisters te zien.

Hierna waren de jongens toe aan vakantie. Oliver en ik werden steeds uitgelachen als we zeiden dat reizen zwaar is en je echt naar een strand weekje kan toeleven. Nu hadden Hans en Jeroen echter ook ervaren dat het best vermoeiend is om de paar dagen je backpack weer in te pakken, veel dingen te doen en te zien in een paar dagen en de lange bus ritten. Dus gingen we op naar Koh Rong. Het party / bounty eiland van Cambodja.

Rond het middag uur kwamen we aan in sihanoukville. Dit is een strandplaatsje waar je de ferry pakt naar het eiland. We hadden nog 3 uur om hier een beetje rond te kijken en te zwemmen voordat onze ferry zal vertrekken. Toen ik opzoek ging naar onze zwemkleding in de backpack kwamen we weer tot de leuke verassing dat we die niet terug hadden gekregen met de was. En gezien het feit we 4 dagen strand op de planning hadden, had ik alles in de was gedaan zodat het weer fris en fruitig zal zijn. Gelukkig had ik mijn dure bikini niet meegegeven dus had ik nog 1 ding. Voor oliver dus snel gewinkeld en zwembroeken gekocht.

Op Koh Rong hadden we weer een houten hutje op het strand geboekt. Toen we aan waren gekomen meteen even een duik genomen en aan de biertjes. Hierna werden we verrast met een tropsich regen buitje. We zaten nog net in het regenseizoen dus het was elke dag maar spannend of het ons mee zou zitten met het weer. Savonds hebben we een heftige avond gehad en daar hebben we ongeveer 3 dagen van moeten bijkomen. :)
Dus het was voornamelijk strandjes, wat gelopen door de "jungle" naar andere strandjes, eten, drinken, uitgaan..

Na 4 dagen hadden Hans en Jeroen het wel gehad met niks doen en wilde graag verder en zijn we vertrokken naar Kampot.

In Kampot is verder niet veel te beleven, in kampot is een groot national park genaamd "Bokor national park" Hans, Jeroen en ik hadden bedacht dat we dit park met een dirtbike wilden bezoeken. Dus opzoek naar 3 dirtbikes in dit rustige stadje.

gelukig hadden we ze al snel gevonden, na wat uitleg hoe je op een motor moet rijden (aan en uit zetten) hebben we onzelf maar rijles gegeven. Hierna zijn we op pad gegaan. In het park heb je een aantal bezienswaardigheden zoals een ghost casino, deze is in de jaren 30 gebouwd en is nooit afgemaakt. Dit casino staat boven op de berg en ziet er heel spooky uit

vooral omdat het ook erg mistig was toen we er waren. ook heb je een aantal watervallen en een verlaten kerkje. Maar het crossen op de dirtbikes door de bergen was het allermooist.

Om vanuit Kampot weer ergens anders te komen moesten we eerst een dagje terug naar Phnom Penh. Hans en ik wilde nog graag naar het paleis dus dat stond al op de planning. Hiervoor zijn we gaan kijken hoe we het beste op de volgende bestemming konden komen. We kwamen er alleen achter dat we vanuit die plek weer helemaal terug moesten reizen om in Siem Reap te komen en dan zouden we alleen daar helemaal naartoe reizen om dolfijnen te zien. Lisa en Sjane hadden al gezegd dat de dolfijnen een beetje gehandicapt leken, alsof ze tegen een muur zijn aan gezwommen. Dus hebben we besloten Kratie maar over te slaan.

We konden die dag dan nog een nacht-hotelbus nemen naar Battambang.

Batambang was zelf geen kip te beleven en ook echt een mooie stad maar met de scooter hebben we mooie dingen gezien. Met groot ongenoegen van de jongens was het dit keer een gewoon schakelbrommetje en hand had zelf een mooi mandje voorop. Batambang is echt super rustig dus ik had bedacht ook weer een keer scooter te rijden alleen dan een automaatje. Maar we waren zo aan het klooien met het huren van de scooter dat uiteindelijk de automaat al verhuurd was.

De eerste dag zijn we naar de bamboo trein gereden, Vroeger werd door middel van die trein het bamboo van de ene naar de andere kant vervoert. Hier kan je nu op. De trein gaat redelijk snel zo ongeveer 30 km per uur.

De tweede dag hadden we een volledige dag en zijn we naar wat tempels gereden. Ondertussen waren we nog gestopt bij een krokodillen farm waar we een rondleiding kregen van een heel lief mevrouwtje. We vroegen wat de krokodillen zo opleverde en de prijzen lagen redelijk hoog. Aangezien ze zo'n 4000 krokodillen hadden was dat een dikke business.

Helaas zag dat mevrouwtje daar weinig van terug. Ze liet ons zien in wat voor een 'huisje' ze woonde met haar hele gezin, Echt super klein en heeel erg back to basic.

We mochten hier baby krokodilletjes vasthouden.

Daarna zijn we door allemaal kleine plattelands dorpjes gereden waar we vriendelijk begroet werden door alle locals en kinderen. De tempel was een oude ruïne waar je op moest klimmen om echt in de tempel te komen.

's Middags zijn we naar een berg aan de andere kant van de stad gereden. Hier had je een Buddha bovenop de berg, (die ol en ik niet gezien hebben, we waren te lui om naar boven te lopen)er was ook een killingcave waar mensen door de Rode Khmers naar beneden werden gegooid, een aantal tempels en een heel mooi uitzicht.

Onder aan de berg is een grote cave te zien waarin in duizende of misschien wel miljoenen vleermuizen zitten. Je hoor ze van een afstand al een beetje zoemen. Rond 5 uur vliegen de vleermuizen uit om te gaan jagen. Voordat ze uitvliegen zie je al een hele hoop vleermuizen voor de opening van de grot rond vliegen tot de eerste vertrekt dan vliegen ze in een hele stroom achterelkaar aan naar buiten en dit een half uur lang. Als er vanuit onderen een heel hard geluid wordt gemaakt zoals het krassen van een plaat op de weg lijkt het stroompje vleermuizen even uit elkaar te vliegen maar nadat het geluid stopt komen ze weer in een lange rij achter elkaar aan.

Toen we met de scooter naar huis reden zagen we wel een rij vleermuizen van een kilometer achter elkaar aan vliegen. Heel apart.

Onze laatste stop in Cambodja was Siem Reap. De stad van Ankor Wat?! Hier had ol een mooi hotelletje geboekt met zwembad op het dak waar we dus veel gechilld hebben. Natuurlijk een volle dag besteed aan het bezoeken van Ankor wat. Dit zijn oude tempel reunes.. de meeste zijn nog heel mooi intact gebleven terwijl bij sommige je echt rotsblokken etc ziet liggen. Dit tempelcomplex is echt inmens groot.. zo groot zelfs dat het niet te lopen valt. We hadden onze favo tuktuk driver mee en hij heeft ons naar de mooiste tempels gebracht. Om 1 tempel al (goed) te bezichtigen ben je al dik 1,5 uur bezig. Het is hier echt gloeienddd heet dus er werd ook gigantisch wat afgezweet. Natuurlijk het meeste door de jongens ;)

De mooiste tempel vonden we allemaal toch wel de tempel van Tomb Raider. De film is hier in opgenomen en alle tempels zijn samen gegroeit met de bomen die er staan. Toen het eenmaal 3 uur was waren we alle 4 zo tempel moe dat we de laatste 'grote' tempel wat hebben agferosseld. We verlangde zo naar het zwembad!!
Het nachtleven in Siem reap is ook heel leuk maar wel elke dag echt exact hetzelfde. Druk op dezelfde plekken, zelfde playlist, zelfde dronken mensen.
Je hebt 1 pubstraat waar ook alle leuke restaurantjes staan. 1 avond voelde ik me niet zo goed dus hadden de mannen kans een keer met zn 3e op stap te gaan. Ze zijn toen aan de praat geraakt met een meisje van 13 die iedereen daar kent. Ze verkoopt armbandjes maar kan echt het beste engels van alle locals die we op onze reis zijn tegen gekomen en kan super goed dansen. Ook dit meisje loopt elke avond in die straat rond. De avond dat ik er niet bij was hebben de jongens ook wat andere barren uitgeprobeerd waarbij ze in 1 bar op hun wenken werden bedient. Drankjes werden ingeschonken, deuren van de wc opgehouden en doekjes aanegegeven en stonden al met een vuurtje klaar als ze een sigaret op wilde steken. Waarschijnlijk verwachtte ze dat ze een hoertje daar aan de haak zouden slaan en veel geld op zouden maken maar helaas hebben ze niet zo veel aan ze verdient ;).

Een van de letterlijke hoogtepunten van Cambodja was het ziplinen.. Van hele hoge boomplateauen moest je ziplinen naar een andere boom. De hoogst boom was 45 meter hoog.. en dat is echt gigantischhhhh hoog en de langste zipline was 300 meter lang. Een zipline was de loveline en daar kon je met zn 2e naast elkaar vanaf, je had wiebelbruggen van de ene naar de andere boom en zigzagtrappen om nog hoger een boom in te klimmen. Onze waaghals Jeroen was een echte ster en stond bij het eerste platteutje al te shaken op zijn benen. Ik vond het natuurlijk ook redelijk eng in het begin maar naar 1 keer geziplind te hebben alleen nog maar super vet.

Jeroen kwam steeds met een stalen gezicht naar de overkant vol spanning en durfde de boom niet meer los te laten.
We hadden een pauze op het hoogste niveau om daar even wat water te drinken maar net voordat we boven waren begon het te regenen. Het begon steeds harder te waaien en, te regenen en we hoorde zelfs al wat bliksem. Dit kon Jeroen echt totaaal niet hendelen en dufde zelfs niet meer te gaan verzitten op de bankjes. Wij vonden dat natuurlijk allemaal te hilarisch.

In Siem Reap hebben we het vliegtuig genomen naar Thailand waar mijn ouders en vroon al in Bangkok op ons aan het wachten waren. Het reizen met z'n 4e was dus eigenlijk een beetje afgelopen. Hans en Jeroen hebben nog een dagje meegereist in Bangkok en we hebben ze nog een kleien 2 dagen gezien op de eilanden om daar te feesten. (Thailand volgt later). Het reizen met z'n 4e was iniedergeval echt super gaaf en kei goed bevallen... We hebben mooie dingen gezien, op een relaxte manier van het land kunnen genieten en het super gezellig gehad met z'n alle.

Hans en Jeroen nog maals bedankt voor jullie bezoek!!

1. Graddie:
    14 januari 2015
    Lieve Oliver en Ilse,jeetje wat een mooi verhaal.Met een lach en een traan heb ik jullie reisverhaal gelezen,was t al bijna vergeten wat 30 jaar geleden daar was gebeurt, gruwelijk, dat jullie er met de neus boven op, deze feiten hebt gezien.Dat moet een behoorlijke indruk hebben gehad,en dat de mensen dan ook nog zooo lief en vriendelijk zijn.De avonturen die jullie met Hans en Jeroen hebben beleefd ...wat een hilariteit...Ik moey weer zeggen een bijzonder mooi en lang verhaal toppie...en dan al die mooie foto s...blijf maar komen met die verhalen geweldig xxxxx liefs van Graddie
  2. Beppie and Hugh:
    14 januari 2015
    Hi Oliver en Ilse, wauw weer een spannend verhaal! Ilse wat kun jij fantastisch schrijven,we leven zo met jullie mee. Wat hebben jullie al veel meegemaakt!
    Look forward reading your next adventures! Stay safe enjoy yourselves! XXxx
  3. Beppie and Hugh:
    14 januari 2015
    Forgot to mention that your photo's are brilliant!
  4. Nardi:
    15 januari 2015
    Het was weer genieten om jullie reisverhaal te lezen en de mooie foto's te zien. Herkenbaar van onze avonturen in Thailand!!
    Liefs Nardi xx
  5. Vronie:
    26 februari 2015
    Hoi schatjes!!
    Nu pas jullie verhaal gelezen. Had al veel van deze verhalen in Thailand gehoord maar leuk om het zo nog te lezen.
    Wacht vol spanning op het verhaal van Thailand.
    Ik mis jullie!! Xx